تبلیغات
رهایی - نمونه هایی از جنگ نرم علیه ایران توسط ماهواره ها:
 

نمونه هایی از جنگ نرم علیه ایران توسط ماهواره ها:

نوشته شده توسط :رها رهایی
جمعه 18 فروردین 1391-03:17 ب.ظ

از آنجایی که در سال های اخیر ، مطالب فراوانی در مورد جنگ نرم علیه ایران ارایه شده است، در این بخش تنها به صورت اجمالی، نمونه هایی از آن ذکر می شود: برای مثال یکی از ابعاد جنگ رسانه ای  غرب علیه ایران که در هر ساعت از شبانه روز قابل تامل است، همین جنگ رسانه ای مبتنی بر رادیوها است که با ساده ترین ابزارها( یک رادیوی موج کوتاه) و در تمام مدت 24 ساعت شبانه روز و در تمام مناطق حتی دور افتاده ترین روستاها و توسط تمام قشرها، از بی سواد تا دانشمند، از زن و مرد تا کارگر و دانشجو و .... قابل شنود است.(سایت گویا)رادیوهایی که ، هم اکنون ، به مدد ماهواره ها بیش از گذشته قابل دسترس هستند.

همچنین ، در حال حاضر، بیش از 32 رادیو به زبان فارسی برای ایرانیان و سایر فارسی زبانان جهان که برخی آمارها، آنها را بیش از 150 میلیون نفر تخمین زده اند، برنامه پخش می کنند.

مثال دیگر، تعداد تلویزیون هایی است که از طریق ماهواره ها در دسترس عموم قرار می گیرند. بیش از 15 کانال تلویزیونی فارسی زبان برای جمعیت فارسی زبان در سراسر جهان برنامه پخش می کنند.و کنگره آمریکا نیز برای حمایت از آنچه فعالیت های مدنی و رسانه ای در ایران می نامد، بودجه های کلانی اختصاص می دهد.

به طور کلی می توان گفت، بحث راه اندازی جنگ نرم علیه ایران و پیامدهای آن نیاز به پژوهش و تحقیق علمی و همه جانبه دارد.زیرا تا چیستی و شیوه های عملکردی این مقوله، که با پیشرفت رسانه های جدید از جمله ماهواره ها، بارزتر و برجسته تر شده است، به طور علمی شناخته نشود، نمی توان با آن به صورت کارآمد مقابله کرد.

انواع تاکتیک های خبری و راهکارهای مقابله با جنگ نرم :

در این بخش عمده ترین تاکتیک ها و روش هایی که در رسانه ها و شبکه های خبری ماهوارهای برای به راه انداختن جنگ نرم علیه کشورها ودولت ها استفاده می شود، بررسی می شوند.تاکتیک هایی که آگاهی نسبت به آنها توسط متخصصان، اقشار گوناگون مردم ، به ویژه جوانان و دانشجویان می تواند راهکاری باشد برای مقابله با جنگ نرم.زیرا اگر مردم به پشت پرده مطالب رسانه ها پی ببرند و با دیده شک و تردید آنها را نقادی کنند،نگرانی هایی که رسانه های مخرب از جمله کانالهای ماهواره ای وجود دارد، کمتر خواهد شد. 

همچنین ، از دیگر نکاتی که باید به آنها توجه نشان داد، سانسور نکردن اخبار و رویدادهای مهم سیاسی اجتماعی در کشور ، پیشدستی بر اخبار شبکه های خارجی با سرعت عمل و ارایه اطلاعات درست از رسانه های داخلی به ویژه صدا و سیما ، جذب نیروهای متخصص در رشته های ارتباطات اجتماعی ، فناوری اطلاعات و روابط عمومی و ... ، پاسخ به شبهه های ایجاد شده توسط سران جنگ نرم با دعوت از نخبگان و کارشناسان علوم انسانی، به روز کردن تجهیزات رسانه ای به خصوص در بخش ماهواره ها و ایجاد پرسش برای مخاطبان و برجسته سازی مسائل مهم و کلیدی ملی و جهانی مثل  تبعیض های سازمان ملل در زمینه پی گیر ی نیروگاه های هسته ای اسرائیل ( در مورد آن همیشه سکوت کرده اند) و حق وتو ( که تنها چند قدرت بزرگ از آن برخوردارند و ... 

از آن جایی که یکی از راهکارهای  مقابله با جنگ نرم ، داشتن مهارت و تخصص در شناخت روش های به راه انداختن جنگ روانی و رسانه ای و معرفی آنها به افکار عمومی است، در بخش بعدی ،تاکتیک ها و روش هایی که در رسانه ها و به ویژه شبکه های ماهواره ای مورد استفاده قرار می گیرد،  به طور مختصر،  بررسی می شوند،

انواع تاکتیک های خبری :

انواع بی شماری از فریب و خودفریبی در انبوه داده ها و اطلاعات و دانشی که هر روز به بیرون جریان می بابد، دیده شده است که به ماساژ پیام معروف هستند.تاکتیک حذف، تاکتیک کلی بافی، تاکتیک زمان بندی ، تاکتیک قطره چکانی ، تاکتیک موجی و تاکتیک تبخیر از جمله تاکتیک های ماساژ پیام به شمار می آیند.( سلطانی فر، 1382 : 22 ) برخی از این تاکتیک ها که کاربرد بیشتری نسبت به انوا دیگر دارند ، در این جا تشریح می شوند.زیرا یکی از راه های مقابله  با جنگ نرم، آشنایی و داشتن تسلط کامل بر تاکتیک های خبری است:

 

1-  تاکتیک حذف[13] : براساس این تاکتیک قسمتهای مهمی از خبر به دلایلی که از پیش طراحی شده و به شکلی هدفمند صورت گرفته است، حذف می گردد تا زمینه  را برای پخش شایعه مهیا نماید.( سلطانی فر ، 1382:23 ) این تاکتیک منجر به ایجاد ابهام و تردید در افکار عمومی می شود.همچنین گاهی از این روش برای حذف دیدگاههای دیگر طرفهای مناقشه و در نتیجه قضاوت یک طرفه جامعه نسبت به رویداد مورد نظر یه ویژه رویدادهای سیاسی می شود.

2-  تاکتیک کلی بافی[14] : کلی بافی تاکتیکی است که در آن جزئیاتی که ممکن ایت مخالفت سیاسی را برانگیزد را با لعابی از مطالب غیواقعی می پوشانند.در پخش این تاکتیک سعی می شود بدون توجه به مسایل اصلی وعمیق در خبر و بدون ریشه یابی به موضوعی که منعکس می شود، به حواشی پرداخته ، به خبر لعاب بزنند و شاخ و برگ آن را اضافه کنند و خواننده را در سطح نگه دارد.( همان منبع: 23 )

3-  تاکتیک موجی[15] : در قالب این تاکتیک شبکه های خبری ماهواره ای چنان خبر و مطلب بر سر مخاطب می ریزند تا در اطلاعات غرق شود و دیگر نتواند واقعیتهای اساسی را دریابد.به طور مثال قسمت اعظم، مدت زمان پخش خبر در شبکه های خبری ماهواره به رویداد مورد نظر اختصاص می یابد.

4-  سابقه نویسی[16]  : سابقه نویسی یا همان پیشینه نویسی یکی از روش هایی است که در تهیه اخبار برای جریان سازی و مسیردهی به اخبار کمک شایانی به روزنامه نگار و ( خبرنگار) می کند.تاکتیک سابقه نویسی از متداولترین و پرکاربردترین رسانه های خبری است.در این تاکتیک خبرنگار با تکیه بر حوادثی که در گذشته اتفاق افتاده و خاطره آن همچنان در اذهان عمومی به جا مانده، آنها را به گونه ای به حوادث و موضوعات جدید ربط می دهد و پیام مورد نظر خود را به مخاطب القا می کند.استفاده از این تاکتیک به منظور تاکید یا ایجاد یک جریان مخال فکری نسبت به یک رویداد یا موضوع صورت می گیرد.( سلطانی فر، 1382 : 18 )

به طور کلی، تاکتیک هایی چون درشت نمایی ، دستچین کردن پیام ، تظاهر به سانسور ، مبالغه ، دستکاری آماری، تقابل، استفاده از نخبگان ، نخبه سازی ، تظاهر به بی طرفی ، تکرار و تاکید بر پیام خاص، پیشگویی های مغرضانه و استفاده از کنایه و ....  به طور روزمره در تنظیم اخبار به کار می رود و همراه با نشان دادن فیلم ها و عکس های خبری در شبکه های گوناگون ماهواره ای تاثیر بیشتری بر مخاطب و افکار عمومی دارد.

منابع:

وبلاگ دنیای ماهواره ها

www.farsi.khamenei.ir

   www.gooya.com





نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ:



آرشیو:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox