تبلیغات
رهایی - حدود پوشش بانوان از دیدگاه فقهاء اسلام
 

حدود پوشش بانوان از دیدگاه فقهاء اسلام

نوشته شده توسط :رها رهایی
دوشنبه 21 فروردین 1391-11:59 ب.ظ

بسیاری از فقهاء شیعه و اهل سنت بعد از اعتماد بر ظهور آیات گذشته و تصریح روایات در مورد وجوب پوشش ادعای اجماع و اتفاق نموده اند و ذیل تفسیر آیات سوره نور و احزاب حدود و مقدار پوشش را برای زنان مشخص نموده اند. در اینجا به بیان برخی از نظریات فقهاء می پردازیم:

ابن رشد فقیه و فیلسوف معروف اندلسی می نویسد: عقیده اکثر علماء بر این است که بدن زن جز چهره و دو دست تا مچ عورت (×) است، ابوحنیفه معتقد است: قدمین نیز عورت شمرده نمی شود لکن ابوبکر بن عبدالرحمان بن هشام بر این باور است که تمام بدن زن بلا استثناء عورت است. (8) در الفقه علی مذاهب الخمسه آمده است: علماء اسلام اتفاق نظر دارند که بر هر یک از زن و مرد لازم است آنچه را در خارج نماز باید بپوشد در حال نماز هم باید بپوشد سپس می گوید: به عقیده علماء شیعه امامیه بر زن در حال نماز همان قدر از بدن را واجب است بپوشاند که در غیر نماز باید از نامحرم بپوشد. (9)

فقهاء اسلامی در دو موضع از کتاب های فقهی خود وجوب حجاب و حدود پوشش را برای بانوان مطرح نموده اند.

الف - در بحث پوشش در حالت نماز (بحث ساتر)

ب - در بحث نگاه کردن مرد به زن نامحرم و یا عکس آن

علامه حلی(ره) می فرماید: جمیع بدن زن عورت است جز چهره او به اجماع همه علماء، در همه شهرها جز ابوبکر بن عبدالرحمان بن هشام که تمام بدن زن را عورت دانسته است. سخن او به اجماع فقهاء مردود است. زیرا از نظر علماء ما (شیعه) دو دست تا مچ نیز مانند چهره است و عورت نخواهد بود. مالک بن انس و شافعی و اوزاعی و سفیان ثوری در این جهت با علماء شیعه هم عقیده اند، ابن عباس در تفسیر کلام خدا: «و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها» وجه و کفین را با هم استثنا نموده است. (10)

در پایان باید گفت: فقهاء اسلامی در دو موضع از کتاب های فقهی خود وجوب حجاب و حدود پوشش را برای بانوان مطرح نموده اند.

الف - در بحث پوشش در حالت نماز (بحث ساتر)

ب - در بحث نگاه کردن مرد به زن نامحرم و یا عکس آن امام خمینی(ره) در این دو باب فرموده اند:

1 - عورت زن در نماز همه بدن اوست که شامل سر و موی ها می گردد و فقط صورت (به مقداری که باید در وضو باید شسته شود) و دست ها تا مچ و پاها تا ابتداء ساق مستثنی شده سپس فرموده اند: از آن مقداری که استثناء شده واجب است مقدار بیشتری را پوشاند تا یقین به پوشش مقدار واجب پیدا شود. (11)

2 - نگاه کردن مرد به زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دستها اگر با قصد لذت باشد حرام است و اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد. (12)





نظرات() 


http://paulettawickersheim.bravesites.com/entries/hammer-toes/nonsurgical-hammer-toe-repair
یکشنبه 4 تیر 1396 02:02 ب.ظ
Hello there, You've performed an incredible job. I'll definitely
digg it and for my part suggest to my friends.
I am confident they'll be benefited from this site.
http://marcellavetisyan.blog.fc2.com
دوشنبه 1 خرداد 1396 08:16 ق.ظ
I'm no longer positive the place you are getting
your information, however good topic. I must spend a while
learning more or working out more. Thank you for great
information I used to be in search of this information for my mission.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ:



آرشیو:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox